Volgende zending op woensdag 31 juli. Bestel voor dinsdag 23.00
Samen Thais eten in Noord-Oost Thailand

Is het waar dat Thais eten altijd pittig is? Een Groningse deelt haar ervaring.

De Thaise keuken staat bekend om haar pittigheid. Als we aan Thailand denken, zien we beelden van rode pepers, zweet op ons voorhoofd, rode wangen en een fles water binnen handbereik. Maar is al het Thaise eten pittig?

In deze blog neem ik je mee op ontdekkingstocht naar de niet-pittige kant van Thailand en lees je meer over: 

  • De ervaring van iemand die is opgegroeid op het platteland en groot geworden is met de Hollandse pot.
  • Welke curry- en wokgerechten niet of minder pittig zijn.
  • Hoe je je mond kunt blussen na het eten van pittig eten.
  • Zes manieren om pittig eten minder pittig te maken.
  • Of pittig eten gezond is.
  • Hoe jij zelf Thais kunt koken naar jouw smaak.

Mijn kennismaking met de Thaise keuken

Thuis genoten we dagelijks van de Hollandse pot. Beetje jus erbij voor wat extra smaak en hoppa, smullen maar. Voor de afwisseling kookte mijn moeder ook weleens spaghetti of macaroni, en mijn vader maakte af en toe een flinke pan nasi. Alhoewel mijn vader sambal nam bij alles wat hij at, voelde ik nooit de verleiding om dit rode gevaarte te proberen. Conclusie: ik had 0.0 ervaring met pittig eten.

Dit veranderde toen ik ging reizen en bij terugkomst mijn vriend en zakenpartner in crime, Weeri, ontmoette. Al snel maakte ik kennis met mijn schoonmoeder en werd ik tentoongesteld aan een scala van smaken. Hun Thaise Kerstbox, gevuld met tien verschillende gerechten, was mijn eerste kennismaking met zoveel smaken tegelijk. Ik dacht namelijk dat de Thaise keuken alleen maar pittig zou zijn, maar er bleek een perfecte balans te bestaan tussen pittige en niet-pittige gerechten. 

Ik ben nu drie jaar samen met Weeri, en natuurlijk heb ik stapsgewijs mijn tong getraind om pittigheid beter te kunnen handelen. Ik kan nu met volle overtuiging zeggen dat de Thaise keuken meer is dan alleen pittig eten. Het is een perfecte balans van zoet, zuur, pittig, bitter en zout.

Tip: als je uit eten gaat naar een Thais restaurant, kies dan niet voor één gerecht per persoon, maar deel meerdere gerechten. Delen is de sleutel in de Thaise keuken, want op deze manier kun je verschillende smaken combineren.

Soep zelf op smaak maken in Thailand

Welke Thaise gerechten zijn niet pittig?

Curry’s die niet pittig zijn

Wokgerechten die niet pittig zijn

  • Pad Thai; gewokte rijstnoedels in Pad Thai saus met tofu, ei, sjalotjes, zoete radijs, bosui en pinda’s.
  • Kai Pad Med Mamuang; gewokte kip en groenten met cashewnoten
  • Pad Pak Ruam; gewokte groenten in oestersaus
  • Pad See Ew; gewokte verse noodles met gemengde groenten in soja saus (mijn favoriet in Thailand!)
  • Pad Kratiam; roergebakken vlees in knoflook, zwarte peper, soja saus en oestersaus.
  • Kao Pad; gebakken rijst met soja saus, ei, wortel en bosui.
  • Pad Priew Waan; gewokte kippendijen of tofu in zoetzure saus.
Pad See Ew eten in een lokaal tentje in Noord-Oost Thailand

Hoe blus ik de brand in mijn mond na pittig eten?

Wat als je bijvoorbeeld het mild-pittige gerecht Panang eet en het zweet breekt je uit? Wat doe je dan? Ik grijp nog steeds naar een glas water, omdat dit voor mij het meest voor de hand ligt. Zelfs mijn ervaren schoonmoeder wappert zichzelf zo nu en dan nog steeds frisse lucht toe als ze weer eens te overdadig is geweest met de peper. Maar wat helpt nou echt? Lees hieronder een aantal tips:

  • Melkproducten: koeienmelk, yoghurt, cottage cheese of zure room. Alhoewel ik de laatste twee niet standaard in de koelkast heb staan, die eerste twee heb ik vaak snel binnen handbereik.
  • Zuur eten en/of drinken: sinaasappelsap of limonade
  • Zetmeel: neem een extra hapje rijst. Dit verlicht de brandende pijn in je mond.
Brandje blussen in Thailand

Is pittig eten gezond?

Dit is iets wat ik me wel eens heb afgevraagd. Het lijkt namelijk alsof pittig eten behoorlijk wat brandschade aanricht in mijn spijsverteringsstelsel. Maar, bij het schrijven van deze blog heb ik geleerd dat pittig eten eigenlijk best wat gezondheidsvoordelen heeft. Belangrijk: ik ben geen voedingswetenschapper en deze inzichten zijn gebaseerd op informatie die ik heb gelezen in verschillende blogs 🤓.

Voordelen

  • Het werkt vaatverwijdend en bloeddrukverlagend.
  • Pittig eten kan het immuunsysteem versterken, de kans op ontstekingen verkleinen en pijn verlichten.
  • Door de pijnprikkel komt er endorfine vrij, ook wel het gelukshormoon genoemd. Endorfine werkt stressverlagend, pijnstillend en geeft je een gelukkig gevoel.
  • Blijkbaar hebben mensen die regelmatig pittig eten een gezonder hart. Blijkbaar heeft de stof capsaïcine een goed effect op het verhogen van het HDL-cholesterol, waardoor het LDL-cholesterol (wat men ook wel het slechte cholesterol noemt) wordt verlaagd.
  • Pittig eten geeft een langer voldaan en vol gevoel, waardoor je daarna minder snel naar iets anders grijpt om te eten.
  • Pepers zitten boordevol vitamines.
  • Zo kan ik nog wel even doorgaan. Blijkbaar zijn pepers toch best heel gezond!

Nadelen

  • Pittig eten kan een trigger zijn voor mensen die last hebben van zuurbranden.
  • Pittig eten kan de symptomen bij mensen met het prikkelbare darm syndroom of de ziekte van Crohn verergeren.
  • Pikkant eten zorgt niet voor maagzweren (ook al voelt het soms wel zo), maar kan in sommige gevallen wel diarree veroorzaken.
Thaise peper op Thaise markt

Trucjes hoe je pittig eten minder pittig maakt

Als je eten bestelt in een restaurant en het blijkt pittig te zijn, dan is er niet zo veel wat je kunt doen. Maar als je kookt met onze Thais Tafelen kookboxen, dan heb je de regie in eigen hand. Hieronder een aantal tips over hoe je pittig eten iets minder pittig maakt:

          Kookinstructies

    • Begin met een kleine hoeveelheid currypasta in de saus en proef. Tevreden met de smaak? Bewaar de resterende currypasta in de koelkast. Verlang je naar meer pit? Meng dan wat extra currypasta door de saus.
    • Als je nog verse ingrediënten over hebt, maak dan een grotere portie. Hierdoor zal het pittige van de currypasta minder overheersen. Wat je overhoudt, kun je de volgende dag opwarmen of gemakkelijk invriezen.

      Toevoegingen

    • Met zure ingrediënten neutraliseer je het stofje capsaïcine. Denk aan een halve uitgeperste limoen of citroen, of wat azijn. Capsaïcine zit in de veel gevreesde rode pepers. Deze stof stimuleert de receptoren op onze tong die gevoelig zijn voor hitte en pijn. Dit geeft dat branderige gevoel bij het eten. Soms voelt het alsof je tong letterlijk in brand staat. 
    • Voeg extra kokosmelk toe. Mijn schoonzus van het Thaise Restaurant Kao Thai in Steenwijk voegt extra kokosmelk toe aan de curry’s voor klanten die aangeven niet pittig te willen eten. Geen kokosmelk in huis? Gebruik dan zuivel. Het zuur uit zuivel heeft een neutraliserend effect. Voeg dit wel toe na het koken, want anders gaat het stremmen.
    • Gebruik een lepel pindakaas. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar blijkbaar maakt dit het gerecht milder en krijgt je eten er geen pindakaassmaak van.
    • Voeg wat zoetigheid toe. Suiker of honing zal het scherpe randje eraf halen.
    • Verdun de saus met water, bouillon of extra groenten

Ga jij zelf aan de slag in de keuken?

Vrees je dat een van onze Thais Tafelen curry’s te pittig zal zijn? Begin dan met minder currypasta, proef, en voeg indien nodig meer toe tijdens het op smaak maken van de curry. Vind je het nog steeds te pittig? Voeg dan gerust wat kokosmelk, zuur of zuivel toe. Als je deze ingrediënten niet in huis hebt, is water ook een optie. Ontdek hier de verschillende smaken.

0
    0
    Jouw winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug naar de shop
      Calculate Shipping
      Apply Coupon